Klik op de foto voor groot formaat….
Eindelijk hij is er !
De Legendary Six Turbo, en ben er apetrots op !
Heb er heel wat vrije sleuteluurtjes inzitten.
Het is een sensatie om mee te rijden, voelt supersnel aan en heeft een goede gasreactie.
Verschil met de carburatie turbo (ook in Richard z’n bezit-Wilco) is dat het vermogen er soepel in komt, daarna bij hogere toeren lijkt het net of je word afgeschoten !
Bij de carburateur turbo is de vermogensafgifte meer alles of niets, beide motoren zijn sensationeel om mee te rijden en hebben hun eigen karakter.
Techniek:
-De turbo is van Rajay type FF40.
-Een oliepomp is gemonteerd voor het retourneren van de olie naar het motorblok.
-De injectie oftewel de benzine huishouding word geregeld door 2 traploos volledig instelbare brandstofdrukregelaars van het type rising rate met bijbehorende hogedruk benzienepomp 100psi
-De turbodruk is ingesteld op 8psi wat neerkomt op een slordige 200hp
– Er is een externe wastegate en een blow off valve gemonteerd.
-Een lambasonde in de uitlaat zorgd voor de controle van het benzine-luchtmengsel.
-De ontsteking is aangepast aan de turbo.
Groeten Richard Fluttert