GG1400 TURBO

Test Godier/Genoud 1400 Turbo (Motojournal 20-1-1983)

Men kan er nog zo om lachen. Hij klinkt als ’n F1, hij spuit weg als ’n F1, maar het is geen F1, want hij heeft maar 2 wielen en hij rijdt gewoon op de weg. Een machine, die er ’n duivels plezier in schept om je pijn in je buik te bezorgen. Ik heb verschillende motoren gekend maar geen enkele heeft mij ooit zo bij de keel gegrepen. Nooit heeft een stuur zo z’n best gedaan om aan mijn handen te ontsnappen. Dus als je op zoek bent naar een zeer sensationele ervaring en als je er genoeg van hebt steeds maar weer te moeten luisteren naar de verhalen over de crisis en als je ’n beetje gek bent en voldoende geld hebt, dan is deze GG Turbo voor jou geknipt.

In ruste laat de GG zich niet in de kaart kijken. Het uiterlijk van ’n flinke toermotor: luxe, comfortabel maar met…………… gewijzigde ophanging, versterkt chassis, speciale banden, overmaatse remmen en een max. grondspeling doet deze fiets met 6 cilinders al het mogelijke om zich te meten met de prestaties van ’n turbo.

Hier ziet u de GG 1300 prestige, waarvan de 1400 turbo is afgeleid. Het mechanische gedeelte is origineel gebleven alleen de uitlaat is vervangen door de DEVIL 6-in-1.

Het rijwielgedeelte daarentegen profiteert van alle opties, waaronder het Brembo remsysteem op het voorwiel.

Prijs: Fr. 63.500,- incl. alle kosten.

Vormgeving en uitrusting met een uitstraling van luxe en schoonheid maar ook van efficiëntie. De versnelling van een “dragster”, maar tevens de rijkwaliteiten en het comfort van een zeer goede GT. Een zorgvuldig ontworpen kuip, een essentieel kwaliteitselement voor hoge snelheid. Het enige ongemak: hij houdt de warmte van het motorblok vast.

De 1400 Turbo / 6 cilinder is “rechtstreeks uit de hel ontsproten en stuwt u voort naar de grenzen van het onmogelijke”.

Het mechanische gedeelte:

Gesmede zuigers van M.T.C., die de compressie verlagen tot 7 kg/cm2 in plaats van 9,9 kg/cm2.

Boring van 62 tot 64,5 mm, goed voor een totale cilinderinhoud van 1392 cm3.

De (over)druk wordt toevertrouwd aan een bouwpakket van Mr. Turbo, samengesteld uit een turbo van Rajay, die 100.000 omw./min. kan maken en een carburateur van Mikuni met een acceleratiepomp van Ø 42 mm. Deze wordt uiteraard aangezogen. Tevens is er een veiligheidsklep (wastegate/dumpvalve) geplaatst op de aansluiting van de uitlaatpijpen onder de motor.

De koeling is een cruciaal probleem bij de turbo. Het smeeroliecircuit wordt gevoed via een oliekoeler. Hier gaat 7 liter smeerolie doorheen. Duur bij het olie verversen!!

Goed uitgeruste cockpit. Naast de gebruikelijke instrumenten zie je een oliedrukmeter, ’n klokje en ’n ampèremeter. Vooraan op de foto ’n turbodrukmeter, die de overdruk in psi (lb/inch2) aangeeft. Max. aanbevolen druk: 15 psi = 1,05 kg/cm2 .

Bij de linkerduim zit de bediening voor de extra verstralers gemonteerd met ’n relais.

Een Koni F1 hydraulische schokbreker vervangt de 2 originele veerelementen. Deze beschikt naar keuze over 2 bevestigingspunten aan de bovenzijde en zowel de in- als uitgaande demping is instelbaar. Let op de papieren luchtfilter van K&N en de gaten in de zijdeksels bedoeld om de warmte van het motorblok af te voeren.

 

Artikel

Ik hoor nu al de opgewonden kreten van alle slome en suffe figuren “zo ’n motor, dat is dwaas, krankzinnig, dat zou niet mogen bestaan……………”, en nog veel meer.

Goed, ’t is waar als je het beestje zo bekijkt – koel en afstandelijk – kan men zich inderdaad een paar dingen afvragen. Eigenlijk is deze dikke Kawa al van origine met zijn 6 cilinders en 120 pk een beetje overdreven. Hem optuigen met een turbo en dan ook nog de cilinderinhoud vergroten, is pervers!

Spontaan ben ik echter geneigd te antwoorden, verdo……, mag er dan helemaal niet meer gedold worden. Maar ik geef toe dat dit een niet erg overtuigende uiteenzetting is. Dus oké, we stoppen met grappen maken (voor even).

Wat ik in feite denk is dat voor Georges Godier en Alain Genoud, deze 1400 Turbo ’n soort uitdaging is. Een middel om zover mogelijk te gaan in dit specifieke gat in de markt waarop zij zich richten: die van de uitzonderlijke motorfietsen.

Het zoeken naar de grens is een reflex als men een motor bestuurt. Niet verbazingwekkend dus dat onze 2 kampioenen hun zaak besturen zoals zij dat in de race ook deden. Om te winnen moet je snel gaan, dus risico’s nemen, maar nooit op een onbezonnen manier.

De smaak van het risico

Om in deze tijd van crisis en snelheidsbeperking te proberen een machine van bijna Fr.100.000,- te verkopen, waarvan bovendien de voornaamste eigenschap is dat hij prestaties biedt die men eigenlijk buiten proporties vindt, lijkt niet echt een verstandige onderneming.

Wat het rijden betreft is de 1400 Turbo ontegenzeggelijk een risico. Maar na een dag achter het stuur van dit monster vind ik dat ’t risico met kennis van zaken is berekend. Hiervoor gelden verschillende redenen. Eerst het feit dat deze motor, die een technische weddenschap is, deze weddenschap heeft gewonnen. De GG Turbo is allesbehalve amateurswerk. Mooi, indrukwekkend en met een perfecte afwerking rechtvaardigt hij stilstaand al ’n deel van de prijs. En dan is alles zo vanzelfsprekend als hij rijdt en wat rijdt hij geweldig.

Wat ik wil zeggen is, dat ondanks zijn gewicht en zijn buitengewone vermogen, het een veilige en absoluut bruikbare motorfiets blijft. Bovendien brengt hij, in een markt waar misschien meer dan elders het beeldmerk heel belangrijk is, paradoxaal genoeg ook nog een surplus aan degelijkheid en geloofwaardigheid mee.

Kent u veel mensen, die in staat zijn zoiets voor elkaar te krijgen?

En dan, het is bekend; “als je het moeilijke aankunt, kun je het makkelijke ook aan”.

De motor in de overtreffende trap ofwel de Superbike

Op de weg zodra je ’t gas opendraait is de GG geweldig. Behalve als Alain Prost langs zou komen met de smoes dat hij verdwaald is, heb je naar mijn mening weinig kans ooit iets te zien te krijgen dat jou op snelheid voorbij gaat.

Omdat onze test in de Midi plaats vond moet ik er bij vertellen dat ik géén weerstand kon bieden aan de verleiding om naar de rondjes te gaan kijken van de Formule 1 op ’t circuit van Paul Ricard. De gelijkenis van ’t geluid van de GG tov. de Renault is frappant. Zes cilinders en ’n Turbo van bijna 100 cm3 dat is praktisch hetzelfde. Gelukkig maakt de Kawa iets minder decibellen, maar wel ’t zelfde volle, betoverende geluid, ’t zelfde gefluit bergop, ’t zelfde rauwe geplof bij elke schakeling. Daar alleen al voor…………maar laten we verdergaan. En snel, want als men het gashendel opendraait is er geen sprake van om nog aan iets anders te denken.

Als je op “zeker” speelt en tevreden bent met de 0,7 kg/cm2 overdruk van de turbo moet je al bijna 145 paarden in bedwang houden. Maar als je, zoals wij, echt waar voor je geld wilt, dan verhoog je de druk tot 1 kg/cm2 en dan zijn daar op z’n minst 160 paarden, die niet meer te houden zijn. Joepie!!

Jean Monnin de kampioen van Frankrijk in de bergen, die samen met ons de bergrit maakte aan het stuur van zijn GG 1200 is nog niet terug! Afzetten die gast!

Toch levert zijn fiets 145 pk bij nauwelijks meer dan 180 kg (drooggewicht), terwijl men weet dat de 1400 Turbo op de weegschaal 15 kg meer weegt dan de originele Kawa 1300 nl. bijna 315 kg (drooggewicht)

Kun je je voorstellen wat deze 6 cilinders + turbodruk er uit spuiten. Onvoorstelbaar!

Op topsnelheid profiteert men er niet volledig van, vanwege het cardan waarvan je de eindoverbrenging niet kunt veranderen.

De motor wil graag klimmen en net zolang als jij maar wilt, maar er wordt toch aanbevolen niet boven de 9.000 toeren p/min. te gaan en tevreden te zijn met 240 km/uur!!!!!!!!!!!!!

Wachten op Mr. Turbo

Ook al zijn Georges Godier en Alain Genoud nog zo royaal en uitbundig, zij zijn zeker niet onverantwoordelijk. Een motor produceren die alleen maar hard gaat, is niet hun doel.

Het rijwielgedeelte van de Kawa 1300 kreeg dus een belangrijk aantal wijzigingen vooral om de grondspeling, wegligging en het remmen etc. te verbeteren.

Tevens heeft men de turbo getemd zodat men er een normaal gebruik van kan maken.

De motor blijft zonder problemen stationair draaien en dankzij de waterkoeling en de extra oliekoeler wordt hij ook niet te warm. Dat is helaas niet het geval met de bestuurder die, beschermd door de kuip, baadt in de hitte die door het motorblok wordt afgegeven.

Het vermogen is kolossaal maar dat komt minder hard aan dan men vreest. De acceleratie blijft dus zeer goed te regelen zelfs bij het betere bochtenwerk. Natuurlijk is de dikke GG niet echt wat je noemt een fiets!

Het kost nogal wat kracht om de stilstaande motor te verplaatsen maar zodra hij rijdt, blijkt hij verbazingwekkend makkelijk te hanteren. Hierdoor vergeet je snel de angst, die het beest op het eerste gezicht inboezemt. En vervolgens ontdek je ’n uitstekende en comfortabele toermotor uitgerust met rijkwaliteiten waardoor je in staat bent veilig en efficiënt te rijden.

Kuip en zitpositie zijn goed aangepast aan de snelheid en dankzij een royale grondspeling en de beste kwaliteit banden, voel je je in de aaneenschakeling van bochten veel meer op je gemak dan op de originele Kawa 1300. En dan, als het terrein er zich voor leent, nodigt men Mr. Turbo uit om aan het feestje deel te nemen en dààr, geloof me, verveel je je echt niet.

Kies de uitvoering van jouw Z 1300  

Je weet dat GG een van de eerste dealers van Kawasaki in Frankrijk is. Daar kun je dus ook je originele Z1300 model ’83 aanschaffen. Prijs, rijklaar, is: Fr.40.663,-

Maar als je van nature veeleisend bent en niet te veel op de uitgaven let, kun je je 6 cilinder laten profiteren van de talrijke aanpassingen (en verbeteringen), die de dealer biedt.

Grofweg biedt GG drie versies van de dikke Kawa;

  1. De 1300 GG Prestige basisuitvoering
  2. De 1300 GG Prestige + alle opties
  3. De 1400turbo natuurlijk, ons testmodel

Vanzelfsprekend worden deze machines, in afwachting van een eventuele beperkte fabrieksserie, voor dit ogenblik op maat en naar wens van de klant geleverd en indien nodig (voor de weg) goedgekeurd.

Laten we toch in detail gaan kijken naar de bijzonderheden van de verschillende aangeboden versies.

De GG 1300 Prestige basisversie  

Het mechanische deel blijft origineel Kawa. De wijzigingen zijn er hoofdzakelijk op gericht om het plezier in het toeren te vergroten door het comfort en de mogelijkheid om hard te rijden te verbeteren.

Allereerst wordt de 6 cilinder uitgerust met ’n GT kuip, die in 3 delen demontabel is. Deze kuip is voor het model ’83 in de originele kleuren rood en zwart gespoten. De motor is tevens voorzien van een kuipscherm, in de kleur gespoten ovale spiegels en isolatieschilden.

De originele achterschokbrekers zijn bovendien vervangen door 2 Koni schroefveren. Om de grondspeling te vergroten zijn de uitlaatpijpen hoger geplaatst en is ook de middenbok gewijzigd.

De 1300 GG Prestige profiteert altijd van de 12 maanden garantie van Kawasaki op onderdelen, arbeidsloon en een onbeperkt aantal kilometers.

De prijs is vastgesteld op Fr.49.800,- alles inbegrepen.

Uw dient rekening te houden met een leveringstijd van 1–8 weken.

De GG 1300 Prestige + alle opties

Net als bij de bovenstaande versie blijft het mechanisch deel ongewijzigd, alleen is het originele uitlaatsysteem 6 in 2 vervangen door een Devil 6-in-1 verchroomd. Hierdoor wordt gewicht bespaard, aan vermogen gewonnen en vooral de grondspeling verbeterd.

De overige wijzigingen zijn enerzijds gericht op het luxe voorkomen van de machine en anderzijds op het optimaliseren van de rijeigenschappen van de motor.

De kuip, maar ook de rest van de motor is in een specifieke metallic-lak gespoten naar wens van de klant. Naast de rechthoekige koplamp krijgt hij ook nog 2 verstralers. Het instrumentenpaneel is bovendien versierd met een klokje, ’n oliedrukmeter en ’n ampèremeter.

Dan wat betreft de achterwielophanging: de 2 schroefveren worden vervangen door 1 Koni F1, gemonteerd aan de rechterkant.

Aan de voorkant krijgt de vork RVS-verlengbussen, waarbij de instelbare luchtvering behouden blijft. Zij zorgen er voor dat de grondspeling en stabiliteit bij hoge snelheid iets verbeterd wordt (naloop wordt iets groter). Het weggedrag profiteert bovendien van de versterking van het frame en de montage van kwaliteitsbanden, te weten: Dunlop KR 91 4.25 / 85 V18 aan de voorkant en Pirelli Phantom 130/90 V17 aan de achterzijde.

Als ik dan nog vertel dat er een verlaagd zadel op zit en dat men staalommantelde (staalflex) remleidingen erop gemonteerd heeft, denk ik dat ik alle opties, die voor dit model worden aangeboden, wel heb opgenoemd.

Rest nog de prijs: Fr.63.500,- alles inbegrepen.

Ja, je krijgt niets voor niets !!

De GG 1400 Turbo

Onze testmotor; “nec plus ultra“ = onovertroffen

Zij profiteert natuurlijk van alle opties van de vorige versie, met daar bovenop voor de buitengewone prestaties, de montage aan de voorkant van het Brembo remsysteem dat bestaat uit 2 remschijven van Ø 300 mm met zware remklauwen P09 serie. Dit gezegd hebbende gaan we het deze keer natuurlijk over de interessante zaken van de motor hebben.

Allereerst de cilinderinhoud die van 1286 cm3 naar 1392 cm3 gaat door het vergroten van de boring van 62 naar 64,5 mm en de plaatsing van de gesmede zuigers van M.T.C. En dan is het vooral de montage van de turbocompressor, die afhankelijk van de druk (0,7 tot 1,05 kg/cm3) het mogelijk maakt het vermogen te laten klimmen van 145 naar 160 pk.

Deze motor in de overtreffende trap (Superbike)wordt op dit moment slechts op bestelling geproduceerd en je moet dus rekening houden met een levertijd van ongeveer 2 maanden.

Het beste heb ik voor het laatst bewaard, de prijs: Fr. 95.000,- alles inbegrepen.

 

Technische gegevens GG 1400 Turbo

Motor (tussen haakjes gegevens van de originele Z1300)

Type: Viertakt met 6 in lengte liggende cilinders, dubbele bovenliggende nokkenas, vloeistof gekoeld met thermostatische ventilator.

Cilinderinhoud: 1392 cm3 (1286 cm3)

Boring x Slag: 64,5 x 71 mm (62 x 71 mm)

Compressieverhouding: 7 : 1   (9,9 : 1)

Drukvulling: Turbo-compressor Rajay van Mr.Turbo met één carburateur merk Mikuni diam. 42 mm met acceleratiepomp (drie dubbele carburateurs Mikuni BSW diam. 32 mm)

Normale overdruk: 0,7 kg/cm3

Max. overdruk: 1,05 kg/cm3

Vermogen met normale overdruk: ca. 145 pk (120 pk)

Vermogen met max. overdruk: meer dan 160 pk

Smering: onderdruk, carter spatsmering, oliekoeler

Totale hoeveelheid motorolie: 7 ltr. (6,3 ltr.)

Elektriciteit: elektronische ontsteking, dynamo 224W, accu 12V20Ah

Versnellingen: 5

Aandrijving secundair / eindoverbrenging: cardanas

Rijwielgedeelte:

Frameopbouw: dubbel wiegframe met versterkte framebuizen

Voorwielophanging (front suspension): luchtondersteunde verlengde telescoopvoorvork

Achterwielophanging: Koni F1 hydraulische schokbreker met instelbare voorspanning

Remmen: vóór: Brembo dubbele schijf Ø 300 mm (Ø 260 mm), remklauw P09 serie.

achter: Kawasaki enkele schijf Ø 260 mm

Banden: vóór: Dunlop KR 91 4.25/85 V18 (Dunlop Gold Seal 110/90 V18 )

achter : Pirelli Phantom 130/90 V17 (Dunlop Gold Seal 130/90 V17)

Gewicht: ongeveer 315 kg (297 kg)

Accessoires: G.T. kuip in 3 delen, verstralers, aluminium isolatieschilden, Quartz klok, oliedrukmeter, ampèremeter, Devil uitlaat 6-in-1 etc.

Praktische informatie:

Prijs: Fr. 95.000,- alles inbegrepen.

Kleur: naar wens van de klant

Leveringstijd: ongeveer 2 maanden na opdracht

Fabrikant: Godier–Genoud Industrieterrein/route d’Annemasse, St. Julien-en-Genevois Tel. 050-493325